A Man of Substance

20 Iun

„Unde mai gasesti tu un baiat asa frumos ca mine?”, ma intreba deunazi un tinerel care incerca sa ma agate. I-am zambit si i-am raspuns ca nu stiu dar ca prefer sa imi asum riscul. Gandul mi-a zburat pe data la un film pe care tocmai il revazusem in ziua respectiva, „Procesul de la Nuremberg”, din 1961 si pe care  l-am urmarit impreuna cu tatal meu in copilarie.  La vremea aceea, ochii mi-au ramas la avocatul apararii, interpretat de Maximilien Schell. Mi-a placut pentru ca era tanar, brunet, impetuos, pasional. Si, desigur, frumos. L-am uitat de indata de am dat cu ochii de Christoper Reeve, in „Superman”. M-am indragostit iremediabil si mi-am convins parintii sa ma duca la cinema inca o data. Pana spre finalul gimnaziului mi-au placut , asadar, baietii frumosi si rebeli. 

Prin clasa a IXa, inteligent a devenit…noul frumos. Mai precis ceea ce interpretam eu la 14 ani ca fiind inteligenta. Eram intr-o clasa cu vreo 32 de fete si doar 4 baieti. Unul era tocilar – atat ca atitudine cat si ca aspect, altul era necizelat, un al treilea era frumos deadevaratelea si -atat si mai era…Cezar. Cezar era ca un bursucel. Avea capul mare, trupul bine legat si glas baritonal. Si pentru ca era un baiat inteligent, citea Coranul, il admira pe Cioran, ii placeau fetele cu picioare lungi si isi dorea sa reinventeze Garda de Fier. Il iubeam in tacere, fara sa-mi dau seama ca si eu am picioare lungi. Cel putin la fel de lungi ca ale Irenei. Daca le-ar fi observat sau nu vreodata ramane un mister si asta pentru ca prin clasa a 10 a mi-am facut si eu primul prieten. Platonic. Atunci mi-am dat seama ce bine este sa ai alaturi de tine un barbat mai mare decat tine (el era intr-a XII) care sa impuna respect. Asadar, frumos, inteligent si…matur. N-a trecut mult si pe lista mea s-a mai adaugat un citeriu: bine facut. Am renuntat la iubirea mea de liceu pentru un coleg de la cenaclul literar care era: filosof -deci inteligent, poet, mai mare ca varsta, frumos si… bine facut. Nu mi-a placut insa un lucru: acela ca imi critica (cam prea acid) creatiile literare. Am interpretat ca fiind o lipsa de respect si m-am orientat spre taramuri mai calde… Nu inainte de a mai fi adaugat un criteriu la lista: respectul.

Sa recapitulez: inteligent, frumos, bine facut (adica nici gras, nici slab, fara burta si cu ceva muschi in dotare), amuzant, bun vorbitor (aka – sa spuna ce vreau eu sa aud), matur (aka sa fie mai mare decat mine si sa manifeste un usor aer paternal) sunt caracteristicile comune celor care mi-au stat alaturi, in calitate de iubiti, cam pana pe la 30 de ani. Insusiri exterioare, care n-au prea mare legatura cu fiinta launtrica a omului. Mai ales ca raportarea la ele pur subiectiva. Ceea ce eu percep ca frumos si amuzant, poate fi pentru altcineva urat si plictisitor. „Ce ti-o placea, draga, la taranoiul asta, zau ca nu inteleg”, imi spunea prietena mea cea mai buna  la un moment dat legat de un el, realizator de emisiuni radio. „Dupa ce ca e ingamfat, mai spune si o multime de prostii. Doar gura e de el”.

Acum, la 30 de ani, criteriile se schimba simtitor si se condenseaza intr-unul singur: subsanta, profuzime, carnita, cum se spune…. ceva ce exista si transpira de dincolo de aparenta omului (prin aparenta intelegand infatisare, gesturi, cuvinte, miscari, vesminte).  Pe scurt, a man of substance, a carui intruchipare am gasit-o ieri, vizionand „Procesul de Nuremberg”, in Burt Lancaster. daca vrei sa intelegi mai bine la ce ma refer, iti recomand sa urmaresti filmuletul de mai jos. Recomdat in mod special, baietilor frumosi!

 PS- desi din 1961 si destul de lung (aproape 3 ore), filmul merita vazut cap coada. O pleiada de actori fabulosi – Spencer Tracy, Marlene Dietrich, Judy Garland, Burt Lancaster si problematica mai actuala ca oricand: responsabilitatea noastra, a tuturor, fata de fiecare fiinta umana de pe glob. Separarea e doar o iluzie.

 

Lasă un răspuns

